תחינת תמר – "כי לא ימנעני ממך"

הקדמה

"לֹא יִמְנָעֵנִי מִמֶּךָּ"?

שמואל ב' י"ג מספר את הסיפור הטרגי של אונס תמר על ידי אמנון. כאשר אמנון אומר "בּוֹאִי שִׁכְבִי עִמִּי אֲחוֹתִי", תמר מנסה לשכנע אותו להימנע מהמעשה הנתעב:

(יב) וַתֹּאמֶר לוֹ אַל אָחִי אַל תְּעַנֵּנִי כִּי לֹא יֵעָשֶׂה כֵן בְּיִשְׂרָאֵל אַל תַּעֲשֵׂה אֶת הַנְּבָלָה הַזֹּאת. (יג) וַאֲנִי אָנָה אוֹלִיךְ אֶת חֶרְפָּתִי וְאַתָּה תִּהְיֶה כְּאַחַד הַנְּבָלִים בְּיִשְׂרָאֵל וְעַתָּה דַּבֶּר נָא אֶל הַמֶּלֶךְ כִּי לֹא יִמְנָעֵנִי מִמֶּךָּ.

תמר מציינת שמדובר במעשה נתעב שיביא לה בושה ולאמנון שם רע, והיא מוסיפה גם הצעה פרקטית: שאמנון יבקש מהמלך רשות להתחתן איתה, והמלך בוודאי ירשה זאת. הצעה זו מעלה תמיהה. אם אמנון ותמר היו אחים, איך ייתכן שדוד היה מרשה להם להתחתן?1 ואם הוא לא היה מרשה, למה תמר הציעה את זה? האם היא חשבה שהיא צודקת, או שמא מדובר בנסיון לרמות את אמנון כדי להציל את עצמה?

האחות של מי?

לאורך הפרק תמר מוזכרת גם בתור אחות של אבשלום וגם בתור אחות של אמנון. איך היא הייתה קשורה לכל אחד מהם? מצד אחד, תמר מוזכרת לראשונה בתור אחות אבשלום. באופן דומה, בשיחתו עם יונדב, אמנון מזכיר את תמר בתור אחות אבשלום ולא קורא לה "אֲחוֹתִי". מכאן עולה שתמר הייתה קשורה רק לאבשלום (דרך אמו) ולא לאמנון. עם זאת, בשאר הפרק תמר מוזכרת בתור אחות אמנון, דבר שרומז שהיא ואמנון היו אחים למחצה. אחות של מי היא הייתה?

שאלות נוספות

הפרק מעלה מספר שאלות נוספות באותו נושא:

  • "כִּי בְתוּלָה הִיא" – הכתוב מספר "וַיֵּצֶר לְאַמְנוֹן לְהִתְחַלּוֹת בַּעֲבוּר תָּמָר אֲחֹתוֹ כִּי בְתוּלָה הִיא וַיִּפָּלֵא בְּעֵינֵי אַמְנוֹן לַעֲשׂוֹת לָהּ מְאוּמָה". האם הביטוי "כִּי בְתוּלָה הִיא" מתייחס לביטוי שלפניו או לזה שאחריו? כלומר, האם הוא מגלה את הסיבה לרצון של אמנון, או שמא הוא מסביר מדוע אמנון חשש לגשת לתמר?
  • עצת יונדב – אם יונדב היה "אִישׁ חָכָם מְאֹד", ויועץ או חבר של אמנון,2 מדוע הוא נתן לו עצה שהובילה לכזה מעשה נתעב?
  • תפקידו של דוד – האם הבקשה של אמנון הייתה צריכה להעלות חשדות אצל דוד?
  • תפקידו של אבשלום – מדוע דווקא אבשלום הוא זה שדואג לתמר ומכניס אותה לביתו, ואילו לא נראה ששאר בני בית המלוכה פועלים בנושא.
×